Utforska Din Smärta BehandlingsalternativOavsett om din smärta är från artrit, cancerbehandlingar, fibromyalgi eller en gammal skada, måste du hitta ett sätt att få din smärta under kontroll. Vad är det bästa sättet att göra det?

Det första steget i smärtlindring är att schemalägga ett möte med din läkare för att fastställa orsaken till din smärta och lära sig vilken smärtlindring strategi är ofta den mest effektiva för det. Det finns många olika alternativ för smärtlindring: du kan hitta rätt behandlingskombination för att få den lättnad du behöver.

Innan du försöker behandla din smärta är det viktigt att förstå hur smärta definieras.

“The International Association for the Study of Pain kom fram med ett konsensusutlåtande”, säger Judith Scheman, PhD, programchef för det kroniska Smärtrehabiliteringsprogrammet vid Cleveland Clinic i Ohio. “Smärta är en obehaglig sensorisk och känslomässig upplevelse http://redandwhite.se/. Det är oerhört viktigt. När vi fokuserar bara på den sensoriska aspekten, vi misslyckas med att uppskatta lidande komponenten i smärtan, vilket är viktigt att känna igen eftersom smärta är inte vad som händer i periferin.”

Varför Upplever Människor Smärta Annorlunda?

Varför Upplever Människor Smärta Annorlunda?Smärta är verkligt och det är fysiskt-det finns ingen misstanke om det. Men smärta mäts och är specifik för en person baserat på den personens uppfattning om smärtan, och det är därför allas smärta är annorlunda.

“Vad hjärnan uppfattar är otvivelaktigt modifierbart av känslor”, noterar Scheman. Det betyder att människor som är rädda för smärta, deprimerad eller orolig kan uppleva smärta annorlunda och kanske mer allvarligt än någon som har smärta men inte upplever de andra känslorna.

Smärtlindring: behandling av kropp och själ

Scheman betonar vikten av att närma sig smärta både fysiskt och emotionellt och adressera “människor som hela människor.”Så medan kronisk smärtstillande medicin kan vara effektiv och viktig för smärtlindring för många människor, är det inte det enda verktyget som är tillgängligt när det gäller smärtbehandling, och det borde inte vara det enda verktyget som används.

Medicin. “Det finns många mediciner som ordineras för smärta”, säger Scheman, även om hon noterar att opioider (narkotika) och bensodiazepiner kanske inte är de bästa alternativen. Dessa behandlingar ” har sina egna problem, och det finns inga bra studier om att använda opioider under långa perioder för behandling av kronisk smärta.”

Typer av kronisk smärtstillande läkemedel som används inkluderar:

  • NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel), inklusive ibuprofen, naproxen och aspirin
  • Acetaminofen (Tylenol)
  • Antidepressiva medel, som kan förbättra sömnen och lindra smärta
  • Anti-beslag mediciner, som kan vara effektiva vid behandling av smärta i samband med nervskada eller skada
  • Steroider, som Dexametason och prednison, för att lindra inflammation och smärta

Behandling. Terapi kan riktas mot både sinnet och kroppen. Säger Scheman, ” jag försöker se på någon av dessa terapier som inte är rent fysiskt eller rent psykologiskt — vi är alltid en blandning av båda dessa saker.”

Sjukgymnastik är en mycket viktig del av något smärthanteringsprogram. Smärta kan förvärras av motion som inte görs korrekt (eller tolkas felaktigt som smärta snarare än överanvändning), och en sjukgymnast kan skräddarsy rätt träningsprogram för dig. Korrekt träning bygger långsamt din tolerans och minskar din smärta — du kommer inte sluta överdriva det och ge upp eftersom det gör ont.

Kognitiv beteendeterapi gör det möjligt för människor att “lära sig och ha en bättre förståelse för vad smärtan är från, och vad de kan göra åt det”, säger Scheman. Denna terapi handlar verkligen om att förstå rollen av smärta i ditt liv och vad det egentligen betyder för dig, lägg till Scheman.

Andra alternativ för smärtlindring. En mängd olika tillvägagångssätt och modaliteter kan hjälpa dig att hantera både fysiska och känslomässiga delar av smärta:

  • Andra alternativ för smärtlindring. En mängd olika tillvägagångssätt och modaliteter kan hjälpa dig att hantera både fysiska och känslomässiga delar av smärta:Tens (transkutan elektrisk nervstimulering) terapi
  • Meditation
  • Avslappningstekniker
  • Visuella bilder, så enkelt som att föreställa sig en fredlig scen, till exempel
  • Biofeedback, som lär kontroll över muskelspänning, temperatur, hjärtfrekvens och mer
  • Värme och kall terapi
  • Manipulation och massage

Summan av kardemumman: söka hjälp för din smärta så snart det blir ett problem i ditt liv. “Vi är inte garanterade liv utan smärta”, säger Scheman. Men när kronisk smärta börjar förstöra din förmåga att fungera i världen, är det ett problem som måste åtgärdas.