5 sätt att hjälpa din kost bli ett sätt att levagå inte på en”diet”. istället prova dessa tips för att förvandla din äta till hållbara och hälsosamma mönster som du kan behålla för livet .

alltför ofta börjar vi med stora avsikter— ” jag kommer att gå ner i vikt och äta bättre (den här gången kommer att vara annorlunda, jag svär!) “—bara för att återgå till våra gamla matvanor inom en vecka eller två. deprivation och krasch dieter fungerar inte. inte heller ge upp alla dina favoritmat-vem vill göra det? så hur kan du ge din önskan att äta hälsosamt och gå ner i vikt lite stickande kraft? prova dessa fem tips för att göra din viktminskning plan till en strategi för hälsosam kost för lång tid.

1. ge inte upp din favoritmat

du ska inte behöva säga adjö till din favoritmat. faktum är att ha en liten behandling varje dag kan hjälpa dig att hålla fast vid din kost. forskning i journal of american dietetic association fann att en liten daglig behandling inte saboterade viktminskningsinsatser. din favoritmat kan passa in i vilken diet som helst. har mindre delar av överseende livsmedel som brownies och glass. älskar pasta? försök att lägga till grönsaker för att bulk upp din servering istället för att fördubbla upp på pasta. hoppa över behandlar du är inte riktigt glada över (tänk: inaktuella office cookies som du bara greppa eftersom de är framför dig) men inte klippa ut de livsmedel du älskar att äta. naturligtvis din kost bör vara full av mestadels hälsosamma livsmedel som frukt och grönsaker, magert proteiner och fullkorn—men gör plats för några av dina favorit behandlar också.

2. ät mat som håller dig nöjd

om du känner dig hungrig hela tiden, kommer det att bli svårt att hålla fast vid en hälsosam http://se-topforma.se/ matplan. forskning visar att när du är hungrigare, är du mer benägna att äta för fort vid din nästa måltid. att äta för snabbt kan leda till att konsumera extra kalorier eftersom din kropp inte har tid att registrera känslan full. medan portionskontroll är viktigt för att gå ner i vikt och hålla den borta, bör du inte höra din mage mumla hela dagen lång. Två näringsämnen som hjälper till att hålla dig full: protein och fiber. bra proteinkällor inkluderar vanlig grekisk yoghurt, kycklingbröst, tonfisk, tofu och mandel. och för att få mer fiber, munch på hela frukter och grönsaker. inte bara producerar hög i fiber, men det är också i allmänhet låg i kalorier.

3. börja med små förändringar3. börja med små förändringar

det finns inget behov av dramatiska shake-ups, som att eliminera hela matgrupper. det är bättre att börja med små diet tweaks om du vill att de ska bli permanenta förändringar. ställ in ett litet mål eller två varje vecka av en hälsosam förändring du vill göra. det kan vara att dricka ett glas vatten när du vaknar för att stanna hydratiserad, lägga till en servering grönsaker till din lunch eller gå och lägga dig 30 minuter tidigare. små förändringar lägga upp och kan hjälpa dig att göra friskare äta ett sätt att leva, snarare än att förlita sig på kortsiktiga krasch bantning.

4. försök inte att vara perfekt

vi har ofta stora idéer om att genomföra en ny diet – som de löften du gör dig själv om att eliminera socker, aldrig ta från brödkorgen eller alltid ha grönsaker på middag. istället för att försöka vara perfekt, vara realistisk. gör din äta plan en som du faktiskt kan hålla sig till. du behöver inte äta perfekt för att gå ner i vikt (vad är ett perfekt sätt att äta ändå?); du måste bara äta bra. ställ in dina hälsosamma mål för veckan, som att packa en hälsosam lunch i några dagar—och gå lätt på dig själv om du glider upp. äta avlat är bundna att hända. och när de gör…

5. tillbaka på rätt spår5. tillbaka på rätt spår

om du äter för mycket choklad eller pizza-inte slå dig själv! gå bara tillbaka på rätt spår igen. kom ihåg att en måltid inte ångra alla dina hälsosamma ansträngningar. “vänta inte till måndag” eller ge upp helt och hållet på de hälsosamma matvanorna du har etablerat. om du har ett mindre bakslag, förstå att det är en liten blixt på radarn. få tillbaka till dina hälsosamma matvanor och tillbaka på rätt spår för långsiktig framgång.