hur påverkar socker och övermålning kroppen?med bytet av löv som markerar början av höstsäsongen, (ja, i arizona är det grönare av efterrätten och under 100 graders dagar), kommer den fruktade starten på semesterperioden. halloween-massor av godis; thanksgiving-massor av kalkon, fyllning och desserter; och sedan naturligtvis, jul med mer mat, fler desserter och semesterfester—behöver jag säga mer.

effekten av övermålning på ditt immunförsvar

förutom risken för överätande, matsmältningsbesvär och semester viktökning, kommer effekten av dålig äta på matsmältningssystemet själv och därför på ditt immunförsvar. kom ihåg att tarmspåret är porten till våra kroppar—det är hur näring och vätskor kommer in i oss, samtidigt som vi håller toxiner som vi äter, dåliga fetter i vår mat, kemikalier och virus och bakterier bildar sig. upprätthålla en hälsa tarm foder är avgörande för att hålla sig frisk. däremot kan dålig tarmhälsa öka risken för hjärtsjukdom, kroniska inflammatoriska tillstånd och infektioner för att nämna några. så vad kan vi göra för att upprätthålla ett hälsosamt matsmältningssystem och vår övergripande hälsa under denna utmanande säsong samtidigt som vi njuter av några av avlaten? tja, det mest uppenbara är måttlighet, några bitar av halloween godis kommer inte att skada dig men en veckas värde av binging på det kan, och här är varför http://superforma.se.

låt oss inse det, ingen, förutom oss galna, besatta träningstyper, sitta och mellanmål på en bit av stekt kyckling, än mindre servera den till våra semestergäster. faktum är att för de flesta människor smakar socker och fetter bra—ju mer av det desto bättre. därför populariteten av glass, munkar, kakor och pajer, frappuccino, och ja, godis.

BEARBETADE SOCKER VS.KOMPLEXA KOLHYDRATER

BEARBETADE SOCKER VS.KOMPLEXA KOLHYDRATERmedan de flesta av oss är medvetna om nackdelarna med för mycket fettintag, tenderar människor att ge bearbetat socker en fri åktur. glukos, som är formen av socker är organ användning, kommer från enkla kolhydrater såsom sackaros och fruktos i vår kost. omedelbart efter att ha slagit tarmarna, även före blodflödet, stimulerar sockerarter insulinsekretion och andra hormoner som från binjurarna. detta kan resultera i ett snabbt upptag av sockret från blodet, följt av ett begär för mer som nivåerna faller. upprepade cykler förklarar varför vi fortsätter att gå tillbaka för mer och mer. denna repetitiva hormonella stimulering eller överbelastning utarmar så småningom nivåerna och dämpar svaret.  tyvärr är ett korrekt insulinsvar, sockermetabolism och binjursfunktion –dvs. stresshormoner, nödvändigt inte bara för övergripande hälsa och välbefinnande utan för atletisk prestanda. det är därför mer komplexa kolhydrater som ger en stadig frisättning av energi, dvs glukos, är att föredra och har visat sig både undertrycka hunger och över att äta och förbättra atletisk prestanda.

förutom den metaboliska rubbningen i samband med överdriven sockerintag har socker en djupgående effekt på tarmspåret och matsmältningen. överväxt av candida (jäst) och ett skifte från normal tarmflora har hänförts till sockerintag. dessutom kan hormonella förändringar som svar på socker också påverka utsöndringen av nödvändig magsyra och minska tarmintegriteten vilket resulterar i mer transmigration av skadliga mikrober och toxiner. förvärras av behovet av fler mineraler och vitaminer som används i sockermetabolism, kommer ett äventyrat tarmspår ytterligare att bidra till näringsbrister.

ATT UPPRÄTTHÅLLA MAGHÄLSA ÄR AVGÖRANDE FÖR IDROTTARE

ATT UPPRÄTTHÅLLA MAGHÄLSA ÄR AVGÖRANDE FÖR IDROTTAREinte bara är intestinal integritet viktigt att upprätthålla denna viktiga barriär mot mikroorganismer, men många om inte de flesta av våra näringsämnen kräver en hälsosam tarmfoder för absorption. detta inkluderar inte bara protein och kolhydrater, men vatten, elektrolyter, mineraler och vitaminer. dålig foder innebär dålig absorption, dålig absorption innebär näringsbrist. inte en bra sak för någon och speciellt inte en bra sak för idrottare.  idrottare kräver högt intag av kalorier, vitaminer, elektrolyter och mineraler på grund av ökad kaloriförbränning (en enzymatisk process) och förluster genom svett. detta kan överbelasta förmågan för en äventyrad eller ohälsosam tarm att hänga med. att upprätthålla optimal tarmintegritet och hälsa är avgörande för idrottare att fortsätta att utföra och återhämta sig. många uthållighetsutövare kompletterar med en blandning av matsmältningsenzymer som amylas, cellualse och bromelain, förutom att ta probiotika.

starta semesterperioden med en hälsosam tarm och hälsosamt immunförsvar är viktigt att väder stormen som du vill. tänk på det som träning för ett maraton så att du kan hantera ökningsavståndet. träna eller förbereda dina tarmar för denna plötsliga förändring i kost och exponering för dessa smaskiga, men ofta inte bra för dig livsmedel. probiotika är en nyckel för att upprätthålla tarmhälsan och har visat sig minska förekomsten av sjukdom och dåligt kolesterol. oavsett om det är kosttillskott eller mat som yoghurt, bör probiotika vara en rutinmässig del av ditt regemente året runt.