Motion Hjälper till att Motverka de negativa Effekterna av Fetma — Även för de som är Kraftigt ÖverviktigaFör människor som är överviktiga eller feta, är motion bra även om du inte kasta vikt? Ja. Nya data tyder på att oavsett hur mycket du väger, inklusive fysisk aktivitet i dag hjälper till att skydda ditt hjärta.

Cardiorespiratory fitness kan vara lika eller mer viktig än kroppsvikt vid fastställandet av hjärt-och hälsa för personer som lever med mild, måttlig eller svår fetma, enligt studien, som publicerades den 31 januari i tidskriften BMC Fetma.

“Fördelarna av fitness är väl känt,” skrev är huvudförfattare till studien, Jennifer babin Kuk, PhD, associate professor, school of kinesiology and health science vid York University i Toronto, i ett e-postmeddelande till Vardags Hälsa. “Men det var oklart [innan denna studie] om dessa förmåner tillämpas för människor med svår fetma.”

Individer i studien som var passar inte ha betydligt värre åtgärder för hjärtats hälsa (forskarna specifikt tittat på blodsocker, blodtryck och lipider räknas), oavsett om de var överviktiga, måttligt överviktiga eller kraftigt överviktiga, babin Kuk förklarar. Plus, dessa mätningar var jämförbar med intervall som du skulle förvänta dig att se i friska, normalviktiga människor, tillägger hon.

Det är inte att säga att personer med fetma har lika övergripande hälso-profiler som människor som inte är överviktiga, babin Kuk anteckningar. Men den skyddande effekten av fitness på hjärtats hälsa var slående, säger hon.

“Normalt, du ser den största exponentiell ökning i risk för hälsa med svår fetma. Så att se någon skillnad i risk, jämfört med dem med mild fetma, var verkligen överraskande,” babin Kuk säger.

Fysisk Aktivitet Skyddar Ditt Hjärta, Även om Du Inte Släppa ViktFysisk Aktivitet Skyddar Ditt Hjärta, Även om Du Inte Släppa Vikt

I studien analyseras data från 853 patienter som var överviktiga eller feta och gå Wharton Medicinska vikt management kliniker i södra Ontario. De individer som alla genomgått en klinisk undersökning i början av studien som registreras blodtryck, lipid, och blodsockernivåer, liksom maximal syreupptagningsförmåga (VO2-max) uppmätt vid användning av ett löpband (ett ofta använt, standard mått av cardiorespiratory fitness).

Data visade att 41 procent av de personer som var aningen överviktiga var passar (enligt sin maximala syreupptagningsförmågan), som var 25 procent av de individer som var måttligt överviktiga och 11 procent av dem som var kraftigt överviktiga. Och betydligt människor som var mycket lämpligt hade ingen skillnad i andra markörer för hälsa (blodtryck, lipid, och blodsockernivåer), trots skillnader i hur feta de var.

“Vi vet att när du får utöver ett BMI på 40, risken för hjärt-kärlsjukdomar ökar exponentiellt,” babin Kuk konstaterar i ett pressmeddelande. Men enligt de uppgifter som samlas in, fetma var bara kopplat till sämre hälsa risker för dem som var olämpliga, säger hon.

Denna studie inte mäta hur mycket motion de individer som rutinmässigt fick, utan det mäts hur passar de individer som fanns i en punkt i tid — och hur denna nivå av fitness bar på sitt hjärta hälsa. Men andra uppgifter tyder på att majoriteten av de fördelar som är förknippade med motion kräver relativt några minuter under loppet av en vecka av fysisk aktivitet, babin Kuk anteckningar. American Heart Association ‘ s riktlinjer rekommenderar att vuxna får 150 minuter per vecka med måttlig fysisk aktivitet.

Det viktigaste budskapet för människor som är överviktiga eller feta, hon säger: “Även om du inte gå ner i vikt, vara fysiskt aktiv och sannolikt kommer att vara till nytta för din hälsa och det är viktigt att koppla till framgång och vad du ser på vågen.”

Men Människor Som Är Överviktiga Fortfarande står Inför en Hel del Andra hälsoproblemMen Människor Som Är Överviktiga Fortfarande står Inför en Hel del Andra hälsoproblem

John Morton, MD, MPH, chef för storväxta och minimalt invasiv kirurgi vid Stanford Hälso-och Sjukvård i Kalifornien, håller med. “När det gäller fysisk aktivitet, vissa är bättre än ingenting.”

Denna studie och andra studier som också föreslår att motion har en hjärt nytta, säger han. Men data bör inte tolkas så, att människor som är överviktiga är bara som passar — och kan ha samma kondition för en längre tid — som människor som inte är överviktiga, tillägger han. “Som du ser i denna studie att vissa diskreta variabler kan komma nära, men generellt tror jag att det går inte att förneka att det är på en högre vikt är skadligt för din hälsa.”

Om du tittar på epidemiologiska data, säger han, när vikten går upp, kan den förväntade livslängden går ner.

Data från denna studie framhåller också peka på att den tyngre du är, desto svårare är det att vara vältränad, Morton säger. Ämnena var betydligt mer benägna att vara fit om de var aningen överviktiga än om de var måttligt eller kraftigt överviktiga, konstaterar han. “Som din vikt går upp, din förmåga att vara fit verkar gå ner.”

Och till den punkten, Morton berättar att han och hans kollegor behöver mer bevis (som data från denna studie) för att identifiera vad som stoppar folk som är överviktiga från att bli friskare, och vad som hjälper dem, Morton säger. “Fetma är ett mycket stort problem med en hel del inverkan på människors liv. Vi behöver fler verktyg för att ta reda på hur vi kan hjälpa människor.”