Är Trappor Utövandet Alla Postmenopausala Kvinnor Bör Göra?Vi vet alla att motion och fysisk träning är viktigt för hälsa och välbefinnande i alla åldrar. Men vad är några av de mest effektiva träning för att få de handlingar som vi behöver? Och hur förändras det hela våra liv? Det är en fråga forskare länge försökt besvara.

Tack vare en ny studie, som läkare har landat på en lösning för kvinnor med hypertoni som redan har gått igenom klimakteriet: trappa klättring.

Forskningen, som publicerades i februari 2018 i tidskriften Menopause, fann att genom att ta trapporna, postmenopausala kvinnor kan dra många av samma aerobic och styrketräning fördelar de kan få göra andra, högre intensitet träning i formella gym inställningar. Enligt de nya uppgifterna, trappa klättring ökad benstyrka, sänkt blodtryck och minskad stelhet eller åderförkalkning (förtjockning av kärlväggarna som relaterade till högt blodtryck).

Hos postmenopausala kvinnor som löper ökad risk för hjärtsjukdomar och förlust av muskelmassa (vilket kan leda till viktökning) jämfört med kvinnor som är premenopausala, förklarar en av studiens författare, Sång-young Park, PhD, direktör för vaskulär research lab och en biträdande professor vid sektionen för hälsa och kinesiologi vid University of Nebraska i Omaha. Och trots att regelbunden träning kan hjälpa till att lindra dessa problem, för en del kvinnor med högt blodtryck, motion som är alltför intensiv faktiskt kan förvärra tillståndet och vara osäker.

“Men om vi kan sluta använda hissen och ta trapporna istället, vi kan förhindra dessa förhållanden i framtiden,” Dr. Park säger. Denna studie tyder på att trappa klättring är en säker och nyttigt träningspass för dessa kvinnor.

Högt Blodtryck Förbättras När Postmenopausala Kvinnor Klättrade Uppför Fler TrapporHögt Blodtryck Förbättras När Postmenopausala Kvinnor Klättrade Uppför Fler Trappor

Studien följde två grupper av postmenopausala kvinnor i Busan, Sydkorea, som hade etapp 2 högt blodtryck och var åldrar 58 till 61. Den första gruppen av 20 kvinnor, tränade fyra dagar i veckan under 12 veckor, klättring 192 steg mellan två och fem gånger per dag. Under samma tid, den andra gruppen av 21 kvinnor, inte träning.

Graden av minskning för systoliskt blodtryck bland kvinnor i trappan-klättring gruppen var större än vad som är förknippade med att ta medicin för att sänka blodtrycket, Park säger. Och de kvinnor som uppför trapporna skulle kunna gå ut på scenen 2 hypertensiv kategori i prehypertension nivå, Park tillägger. (Kvinnorna i denna studie används faktiska trappor, men steg maskiner skulle kunna ge samma förmåner, Park anteckningar.)

Etapp 2 högt blodtryck är ett relativt allvarligt tillstånd där en person har ett systoliskt tryck är större än 140 millimeter kvicksilver (mm Hg) och ett diastoliskt tryck över 90 mm Hg eller högre, enligt de senaste riktlinjerna från American Heart Association och American College of Cardiology, förklarar Robert Äldste, VD, medicinsk direktör vid Centrum för Kvinnor och Spädbarn vid University of Tennessee Medical Center i Knoxville.

Park tillägger: “Detta fynd tyder på att trappa utbildning är en användbar metod för att minska blodtrycket hos postmenopausala kvinnor — och om vi kan bota steg 2, kan det vara lätt att göra samma sak för etapp 1 och de som är pre-hypertensiva.” (Denna hypotes, men skulle behöva bevisas i en annan studie, som denna studie inte omfattar alla de kvinnor som initialt var pre-hypertensiva.)

Mer Trappor Kan Ha Större Konsekvenser för Alla Postmenopausala KvinnorMer Trappor Kan Ha Större Konsekvenser för Alla Postmenopausala Kvinnor

Den uppenbarelse som trappa klättring kan verkligen gynna kvinnor med högt blodtryck är viktigt för att skapa en effektiv och genomförbar träningsplan är inte alltid lätt för denna grupp av kvinnor. Vissa program, som intervall träning eller högintensiv styrketräning, kan förvärra hypertoni hos postmenopausala kvinnor, studiens författare not. Postmenopausala kvinnor möter andra hinder, som till exempel kostnaden för ett gym vara ett hinder, brist på tid att avsätta för träning, eller förlägenhet, som artikelförfattarna noterar i forskningen. (Trots att de bilder vi ser över hela Instagram, inte alla som är modiga nog att ses dansa i en Zumba klass eller dykning i nedåt hund på en yoga-matta.)

“Trappa klättring som tar bort hinder för att utöva, det är tidseffektivt och ger kvinnor rätt att utöva utan att behöva lämna hemmet eller ådra sig extra kostnader, säger JoAnn Pinkerton, VD, verkställande direktör för den Nordamerikanska Klimakteriet Samhället (NAMS) och en professor i obstetrik och gynekologi vid University of Virginia Health System i Charlottesville.

Postmenopausala kvinnor, som gå i trappor kan bli smalare och minska risken för hjärt-och kärlsjukdomar och benskörhet, tillägger hon, även om det är viktigt att notera att dessa resultat var inte mäts i denna studie och skulle behöva utvärderas i efterföljande forskning.

Det är också värt att notera att detta var en förstudie, så resultaten är ännu inte generaliserbart till större populationer utanför studiegruppen, såsom icke-koreanska kvinnor, kvinnor utan etapp 2 högt blodtryck, premenopausala kvinnor, rökare, eller personer med andra betydande hälsorisker, konstaterar Dr. Pinkerton. Senare, större forskning i flera olika patientgrupper kommer att kunna besvara dessa frågor.

Samtidigt, det inledande arbetet är viktigt. “Den här studien är den första i sitt slag att använda sig av trappor för att minska stelhet och förbättra skelett, muskel styrka samtidigt hos postmenopausala kvinnor med högt blodtryck, säger Park.